Blog

Vzdelávanie na opačnom konci sveta

daniel bacik fotka
Lucia Bacíková

30. október 2020

Dĺžka čítania: 8 min.
Prečítané: 157 x
Je úplne iné? Alebo podobné či dokonca rovnaké? Na čo sa sústreďujú? V čom vidia hodnoty? Čo máme spoločné?
Odpovede na tieto otázky sme hľadali 12. februára 2020 na Katedre pedagogiky a sociálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde sme sa takpovediac ocitli na opačnom konci sveta.

Stalo sa tak vďaka prednáške Mareka Tesara na tému Teória a prax filozofie vzdelávania v príprave učiteľov. (Strange Bedfellows? The Theory and Practice of Philosophy of Education in Teacher Education)

Associate Professor Marek Tesar PhD., MA, TTC. z Faculty of Education and Social Works at the University of Auckland New Zeland zavítal na Slovensko a podelil sa s nami o cenné skúsenosti a informácie o vzdelávaní na Novom Zélande. Priblížil nám túto krásnu krajinu, jej kultúru, chápanie ľudí a rozprával tak pútavo a zaujímavo, že sme mali pocit akoby sme sa tam na chvíľu preniesli aj my.

deti s ucitelkou sa ucia po anglicky
Podelím sa s vami o informácie, ktoré zrejme v žiadnej encyklopédii nenájdete.
O tom, kde na mape sa Nový Zéland nachádza veľa netreba hovoriť. Jednoducho ďaleko. Z Európy trvá priemerný let jeden deň. Nový Zéland má však ďaleko k nejakej krajine aj v rámci svojho regiónu. Trvá im to 3 hodiny letu.
Napriek prvotnej predstave o izolácii od celého sveta, je to mimoriadne otvorená krajina. A izolácia je uhoľ pohľadu chápania. Marek Tesar vysvetlil ako to vnímajú na Novom Zélande. Skúste si pozrieť mapu sveta. A potom ju otočte hore nohami. Zrazu sa Vám tá izolácia možno nebude zdať tak veľká.
deti s ucitelkou sa ucia po anglicky
deti s ucitelkou sa ucia po anglicky

Ľudí na Novom Zélande hlboko ovplyvnila maorská kultúra. Veľmi veľa sa od nej učia. Jedna z maorských múdrostí hovorí:

What is the greatest thing on Earth? My reply –  it is people, it is people …

Je to jedna z najdôležitejších vecí, ktorá ovplyvnila a ovplyvňuje životný postoj ľudí na Novom Zélande.

Učia sa ako spolu žiť, učia sa, že najdôležitejší sú ľudia a vzťahy. Ľudia, ktorí v minulosti prišli na Nový Zéland toto pochopili. Pochopili, že po 3 mesačnej plavbe ľodou sa domov nevrátia, a teda musia sa naučiť žiť s ľudmi tu a teraz.

Táto múdrosť sa prenáša aj do vzdelávania. Najdôležitejšie body raného vzdelávania sú preto logicky tieto:

  • Sústrediť sa na to ako spolu žiť
  • Učiť sa jeden od druhého
  • Učiť sa cez hru
  • Rešpektovať tempo každého dieťaťa
  • Pracovať s ním/ňou na jeho/jej úrovni chápania
  • Nasledovať záujmy dieťaťa
  • Sústrediť sa na holistický rozvoj

Z uvedeného vyplýva, že dôležitejšie ako vedomosti sú zručnosti. Na Novom Zélande napríklad vôbec nemajú špeciálne školy. Všetky deti, s výnimkou sluchovo postihnutých, sa učia spolu. PAS nepovažujú za špecifickú formu poruchy osobnosti, ale za iný prejav osobnosti.

Za najlepšiu školu považujú tú, ktorá je najbližšie k domu. Z jednoduchého dôvodu. Ide o komunitu, ide o to, aby deti vyrastajúce v jednej komunite spolu žili, spoznávali sa, chodili do školy, učili sa jeden od druhého, rešpektovali sa a vytvárali spolu vzťahy. Jednoducho tvorili komunitu.

Vedeli ste o tom, ze prvé škôlky na svete vznikli práve na Novom Zélande?

Bolo to dokonca už na konci 19. storočia, pretože v tom čase získali ženy na Novom Zélande volebné právo ako vôbec prvé ženy na svete. Od konca 20. storočia sa začali zaoberať tým čo a ako sa majú deti v škôlke učiť a teda aj prípravou budúcich učiteľov.

Pri príprave budúcich učiteľov sa sústredia na to ako spojiť teóriu s praxou. Osvedčuje sa im napríklad systém: 3 týždne teórie, 4 týždne praxe. Takto zažijú teóriu v praxi a prax v teórii. A teraz si to porovnajme s praxou našich budúcich učiteľov. Niektorí sú radi, ak si skúsia učiť pár hodín.

Ďalej sa sústredia na to ako robiť kvalitnú, ale zrozumiteľnú vedu. Inak povedané, aby výsledkom vedeckých výskumom rozumel aj bežný človek. Veľmi si cenia aktívnych študentov už počas štúdia na vysokej škole. Od učiteľa očakávajú, že bude vedieť kriticky zhodnotiť svoje povolanie a bude angažovaný.

Podobný problém, ako my, majú s tým, že pri výbere povolania je povolanie učiteľa druhá voľba. Na druhej strane až 99% z nich po skončení ide naozaj učiť. U nás je toto číslo podstane nižšie.
deti s ucitelkou sa ucia po anglicky

Odkaz maorskej kultúry: Pán prsteňov, Ministerstvo pre deti, ľudské práva a príroda

Zrejme vačšina z nás videla kultový film Pán Prsteňov. A zrejme vás očarila aj príroda na Novom Zélande.

Vedeli ste ale o tom, že každý štvrtý človek z Nového Zélandu hral v tomto filme? Alebo že počas natáčania filmu zriadili Ministerstvo Lord of Ring? Jednoducho pociťovali to ako potrebné a kľúčové v danom momente, keďže to ovplyvňovalo celú krajinu.

Ďalšie zaujímavé ministerstvo je Ministerstvo pre deti. Vyjadrujú a potvrdzujú tým, že vzťahy, deti a ľudia sú najdôležitejší.

Pri písaní tohto blogu som našla ďaľšiu zaujímavosť.

Nový Zéland ako jedna z mála krajín na svete, priznal prírode ľudské práva.

Ako prví tak urobili v Ekvádore v roku 2008, ďalej nasledovala Bolívia. A v roku 2014 prijala novozélandská vláda zákon, ktorým môže prideliť konkrétne ľudské práva národnému parku či inej prírodnej pamiatke. Účelom je zachovať tak na večné časy právnu totožnosť a chránené postavenie prírodných pamiatok, pre ich vnútornú, prírodnú či kultúrnu hodnotu a to tak, aby mali celoštátny význam.

Miestne maorské kmene tvrdia, že vlastnia práve tieto územia, no vláda im ich nechcela dať. Potom sa objavila úžasná myšlienka –  postúpiť vlastníctvo samotnej Zemi. Maori veria, že pochádzajú zo Zeme a že Zem má svoju vlastnú osobnosť, vlastný tep, vlastné zdravie a  vlastnú dušu.

A hoci sme túto zaujímavú prednášku absolvovali ešte pred uzatvorením sa jednotlivých krajín sveta, jej odkaz je o to viac aktuálny. Napriek tomu, že sú momentálne takmer všetky krajiny sveta uzavreté a izolované, odkaz starých Maurov naberá o to viac na sile a dôležitosti. Pozrime sa znovu na mapu sveta. Na tú hore nohami. Všetky krajiny sú uzavreté, ale o to viac je teraz dôležité pochopiť, že sme v tom všetci spolu, bez ohľadu na náš názor na celú vec. O to viac je teraz dôležité pochopiť a konať podľa ich odkazu. Pretože najdôležitejší sú ľudia a vzťahy.

Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.

Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!

Ďalšie príspevky

Hybridná práca

Hybridná práca

Pandémia urýchlila prijatie flexibility a home office. Mnoho spoločností zistilo, že zamestnanci sú produktívni aj mimo kancelárie, čomu prispôsobilo aj svoju firemnú politiku. Kancelárska práca sa z veľkej časti digitalizuje, čiže je možné vykonávať ju prakticky odkiaľkoľvek.

Erasmus plus – Marek Hlinka

Erasmus plus – Marek Hlinka

Prinášame blogy od účastníkov medzinárodnej mobility v rámci akreditácie Erasmus plus v chorvátskom Vukovare. V prvej časti si prečítate pohľad Mareka Hlinku.