Blog

Trpezlivosť ako postoj k nečakanej situácii

Peter Sunyík

15. apríl 2020

Dĺžka čítania: 5 min.

Prečítané: 236 x

Aktuálna situácia preveruje také oblasti našej psychiky, ktorým bežne nevenujeme príliš veľa pozornosti. Náš bežný život je vo veľkej miere zautomatizovaný. Fungujeme v zásade rovnakých vzorcoch správania a rozmýšľania. Denne máme okolo šesťdesiattisíc myšlienok, 90 % z nich sú rovnaké. Zavedením opatrení zo strany vlády sme boli nútení preorganizovať naše dni. Ak je to nevyhnutné, dokážeme sa dosť pružne zorganizovať. Začíname pracovať z domu, učiť sa z domu, sme zavretí v jednom byte. Každý člen rodiny potrebuje niečo špecifické pre svoj komfort. Okrem toho pracujeme online, v relatívne sťažených „home office“ podmienkach. To, čo dostáva zabrať je naša trpezlivosť. Trpezlivosť je nevyhnutná k efektívnemu zvládaniu záťažových situácií a rovnako k vytváraniu a najmä udržaniu dobrých rodinných aj pracovných vzťahov.
 

Akí úspešní budeme pri svojej premene na vyrovnanejšieho a láskavejšieho človeka, závisí na našej miere trpezlivosti. Čím budeme trpezlivejší, tým skôr prijmeme život, aj s rôznymi ťažkými chvíľami. Bez trpezlivosti je život nesmierne frustrujúci. Necháme sa ľahko podráždiť, rozrušiť nahnevať, všetko musí byť rýchlo dokončené a rozhodnuté. Trpezlivosť dodá nášmu životu ľahkosť a zmierenie sa s nevyhnutnosťou. Je totiž bezpodmienečným predpokladom pre náš vnútorný pokoj.

Ak chceme byť zhovievavejší, je potrebné, aby sme si otvorili srdce aktuálnemu momentu, a to aj vtedy, keď sa nám to nepáči. Ak máme veľa práce, ak nás kolegovia zavaľujú prácou, ak potrebujeme rýchlo reagovať, ak zažívame niečo nové, tiež sa otvorme danému momentu. Znamená to, že seba samého prichytíme pri spúšťaní svojej mentálnej lavíny ešte predtým, ako sa nám emócie dostanú spod kontroly. Pripomeňme si vtedy to, aby sme sa upokojili. Je to vhodná príležitosť na to, aby sme sa nadýchli a spomenuli si, že v širšej perspektíve je daná situácia iba jedna z mnohých, ktoré tvoria náš život. Týmto si vytvárame svoj vlastný rytmus v živote.

Trpezlivosť v sebe zahŕňa vidieť v konaní druhých ich záujem – ich “prečo”. Odpovedzme si, prečo nám posielajú maily, prečo sa nás pýtajú, prečo nám posielajú riešenia, čo je ich “prečo”? Ak budeme vedieť “prečo”, sami nájdeme “ako”. Ako byť trpezlivejší voči všetkým. Píšu nám, volajú nám, “otravujú” nás, pretože sa na nás spoliehajú, dôverujú nám, majú o nás záujem, potrebujú poradiť. Keď sa na to pozrieme takto, nájdeme v sebe trpezlivosť a naša pozornosť sa upriami na daný moment. Akýkoľvek hnev týmto odchytíme hneď na začiatku a eliminujeme ho. Uvedomíme si, aké máme šťastie, že máme seba samých a ostatných okolo seba. Ak sa nám to podarí, staneme sa trpezlivejšími a pokojnejšími. Ak sa dostaneme na dostatočne vysokú úroveň, začneme mať potešenie dokonca aj z tých situácií, ktoré nás kedysi frustrovali.

Trpezlivosť je vlastnosťou, ktorú sa vieme naučiť a dokážeme ju neobyčajne posilniť účelovým cvičením. Efektívny spôsob, pomocou ktorého sa dá posilňovať, je vymedzenie istého času na jej precvičovanie – ide o časový úsek, počas ktorého si cvičíme umenie trpezlivosti. Samotný život sa pritom stáva školou a trpezlivosť náplňou vyučovania.

Môžeme začať už s piatimi minútami a svoju schopnosť zostať dlhšie trpezliví postupne posilňovať. Začnime napr. tým, že si povieme: “Dobre, ďalších päť minút sa nenechám ničím vyrušiť. Budem trpezlivý.” Prídeme na niečo naozaj úžasné. Naše predsavzatie dodržíme a zistíme, že naozaj stačí iba pár minút na to, aby sme si okamžite posilnili svoju trpezlivosť. Je to jedna z tých zvláštnych vlastností, pri ktorých je úspech živnou pôdou ďalšieho úspechu. Keď sa nám podarí dosiahnuť malé ciele –  byť päť minút úspešne trpezliví, zistíme, že máme naozaj schopnosť takými byť. Zistíme, že tú dobu môžeme predlžovať. Na ďalší deň si dajme sedem minút, na ďalší deň desať. Jedna z najúčinnejších techník je urobiť si v miestnosti ticho, tmu, zavrieť oči a nastaviť si budík na desať minút. Zavretými očami sedieť úplne nehybne. Nechať myšlienky plynúť. Prídu a odídu. Vydržme to bez jediného pohybu. Je to krásna očista. Realizujme to každý deň. Podľa toho akú máme náladu, môžeme časový úsek zvyšovať. Myslím si, že keď sa dostaneme na dvadsať minút, to stačí. Naučíme sa trpezlivosti.

Keďže ostaneme pokojní a nepripustíme, aby sme sa rozčúlili alebo vytočili, pochopíme správanie našich partnerov, detí aj kolegov oveľa efektívnejšie, ako keď sa nahneváme. Jednoduchým nastavením mysle do režimu trpezlivosti si dokážeme uvedomiť prítomnosť daného momentu. Dokážeme to oveľa efektívnejšie, ako keď sme sa nahnevali a začali rozmýšľať nad tým, koľkokrát sa nám už niečo také stalo a následne sme sa cítili ako mučeníci. Náš pocit trpezlivosti začne byť nákazlivý! Bude sa prenášať na okolie, rodinu, spolupracovníkov.

Ostať trpezliví nám umožňuje pozerať sa na veci zo širšej perspektívy. Dokážeme si uvedomiť, a to dokonca aj v ťažkej situácii, že to, čo je pred nami (aktuálna výzva), nie je záležitosť života a smrti, ale len nepríjemnosť, ktorú treba prekonať. Bez trpezlivosti sa tá istá situácia premieňa na veľkú drámu plnú kriku, frustrácie, ranených citov a zvýšeného krvného tlaku. Naozaj to za to nestojí! Ak sa potrebujeme vyrovnať a popasovať s akoukoľvek ťažkou situáciou, zvýšenie miery našej trpezlivosti je skvelý spôsob ako začať.
 

Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.

Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!

Ďalšie príspevky