Blog

Transformácia role učiteľa a prístup učiteľa zameraný na osobnostný rozvoj, spokojnosť a motiváciu žiaka. 

daniel bacik fotka

Mária Tatarová

14. október 2025

Dĺžka čítania: 5 min.
Prečítané: 458 x

Zúčastnila som sa medzinárodného kurzu Learner-Centered Approach vo Vukovare, ktorého cieľom bolo predstaviť moderný prístup zameraný na žiaka v edukácii. Tento prístup stavia do centra pozornosti potreby, schopnosti, záujmy a štýly učenia samotného študenta a zásadne mení tradičnú úlohu učiteľa. Namiesto autoritatívneho transmitera vedomostí sa učiteľ stáva facilitátorom, mentorom a “architektom učebnej skúsenosti” žiaka.

Kurz bol pre mňa nielen zdrojom faktických poznatkov, ale aj silným osobným zážitkom a uvedomením. Ako NLP koučka a trénerka (hoci nie som učiteľka v bežnom zmysle slova) som si z neho odniesla viacero dôležitých ponaučení:

Potvrdenie filozofie transformácie roly učiteľa: 

Už pred školením som inklinovala k názoru, že úloha učiteľa by sa mala zmeniť – od autoritatívneho “dozoru” k empatickému sprievodcovi vzdelávaním. Teší ma, že práve túto myšlienku na Slovensku výrazne presadzuje profesorka Gabriela Lojová, ktorej filozofiu radikálnej premeny roly učiteľa plne podporujem. Na kurze som videla, ako prakticky vyzerá učiteľ v úlohe facilitátora a mentora. Je to presne v súlade s princípmi koučovania, ktoré používam vo svojej praxi – učiteľ (alebo tréner) neodhaľuje všetky “správne odpovede”, ale kladie otázky, motivuje, vytvára podnetné prostredie.

učiteľ (alebo tréner) neodhaľuje všetky “správne odpovede”, ale kladie otázky, motivuje, vytvára podnetné prostredie.

Uvedomenie si vplyvu kultúry a prostredia:

Veľmi silno vo mne zarezonovalo, aký zásadný vplyv má školská klíma a prístup učiteľa na osobnostný rozvoj, spokojnosť a motiváciu žiaka. Nie je to len o učive, ale aj o tom, ako sa dieťa v triede cíti. Spomenula som si, koľkí z nás (vrátane mňa) si dodnes pamätajú nepríjemné poznámky učiteľov, ktoré nás zranili alebo odradili. Osobne som počas pedagogickej praxe na vysokej škole zažila situáciu, keď ma mentorujúca učiteľka namiesto povzbudenia úplne odradila od učenia matematiky svojim hodnotením. Táto skúsenosť ma poznačila a ovplyvnila smer mojej kariéry. Aj môj syn si prešiel podobnou skúškou sebadôvery, keď mu jeho stredoškolská učiteľka povedala, že na štúdium matematiky “nemá”. Vďaka týmto príbehom z vlastného života som na kurze veľmi citlivo vnímala dôraz na rešpektujúcu komunikáciu, podporu a budovanie pozitívneho prostredia pre študentov. Potvrdila som si, že slová učiteľa môžu ovplyvniť celý život žiaka – či už v dobrom, alebo v zlom. Preto je mimoriadne dôležité pristupovať k študentom s úctou, povzbudzovať ich a nikdy ich nepodceňovať.

Potvrdila som si, že slová učiteľa môžu ovplyvniť celý život …

Prepojenie s koučingom a NLP: 

Princípy, o ktorých sme hovorili, sú pre mňa veľmi blízke vďaka môjmu tréningu v neurolingvistickom programovaní (NLP) a tréningu v NLP coachingu. Napríklad individualizácia prístupu a aktívne počúvanie študenta sú základom aj v koučovaní klientov. Uvedomila som si, že mnohé techniky z NLP by mohli učiteľom pomôcť – či už v tom, ako klásť otázky, ktoré podporia premýšľanie žiaka, alebo ako pracovať s motivačnými cieľmi a pozitívnym posilňovaním. Kurz mi dal impulz premýšľať nad tým, ako by sa dali tieto “manažérske” alebo “life-coachingové” prvky preniesť do školského prostredia na podporu učiteľov a žiakov.

Konkrétne stratégie a nápady: 

Okrem teórie som si odniesla aj množstvo konkrétnych tipov, ktoré môžem využiť vo svojej praxi trénerky. Napríklad som videla ukážky, ako viesť skupinovú aktivitu tak, aby do nej boli zapojení všetci (aj tí tichší). Tiež som pochopila význam reflexie – po každej väčšej aktivite si vyhradiť čas, aby účastníci (žiaci alebo školení dospelí) premýšľali, čo sa naučili a ako to využijú. Toto bežne kouči robia, ale v klasickom učení to často chýba a je to škoda.

Celkovo mi kurz priniesol nielen nové poznatky, ale utvrdil ma v presvedčení, že tento moderný, ľudský prístup k vzdelávaniu má obrovský zmysel. Našla som aj množstvo prienikov s mojou vlastnou praxou trénera a kouča. Uvedomila som si, že školiť učiteľov nie je len o odovzdávaní metód, ale aj o inšpirovaní k zmene myslenia – a presne to sa dialo na tomto kurze aj vo mne samotnej.

 

Páčil sa vám tento článok? Prihláste sa do odberu noviniek a nenechajte si ujsť žiaden nový príspevok.

Pre všetkých nových odberateľov sme prichystali DARČEK!

Ďalšie príspevky

Spolupráca s ETS Global

Spolupráca s ETS Global

S potešením vám oznamujeme, že sa nám podarilo nadviazať spoluprácu s lídrom na trhu v oblasti jazykovej certifikácie a testovania.